Juhlapyhä, liputuspäivä, teemapäivä

  • Tämä aihe sisältää 46 vastaukset, 9 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten tuikku toimesta.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #4245

    Olen nyt 57 v. Noin 47-iässä aloin huomata, että onnellisuudessa on jotain mätää, vaikka toisaalta se tuntuu voimakkaasti hyvältä ja elähdyttävältä.

    Vanha ongelma, että uusia hulluja tulee, oli vaivannut minua koko ikäni, mutta ei ollut kovin eriytynyt ja tietoinen. Inhosin vaan sitä.

    Sitten kaikki asiat alkoivat eriytyä, eli asioiden osaset alkoivat erottua toisistaan, niiden keskinäiset suhteet ja suhteet koko ikiääretöön alkoivat paljastua esille, ja koko todellisuus-mekanismin toimintatavat selvisivät. Samoihin aikoihin näitä asioita pohtiessa ja selvitessä, ihan tästä syystä, liityin Hyvinkään Kehitysmaayhdistykseen. Ymmärsin, että jos ihminen täällä rikkaassa Pohjolassa on onnellinen, hän siinä jollain merkillisellä tavalla tekee samalla myös jotain pahaa, jotain isosti pahaa, vaikka ymmärrys asioista puuttui kyllä vielä silloin. Asia korostui Uutisia seuratessa, sillä tiedostelin vuosi vuodelta selvemmin, että meillä ei ole myöskään sotia, ei sisällissotia, eikä luonnonkatastrofeja.

    Sitten aloin päästä käsiksi vieraantumisen käsitteeseen. Perimmältään se on puolueeton ja politiikaton käsite, mutta on totta, että marxilainen aatesuunta on ottanut sen vahvasti käyttöönsä, ja tehnyt siitä laajat omien käsitystensä mukaiset versiot, teoriat ja yhteiskunnan toimintakuvat. Minä opitsin ajattelemaan sitä politiikattomasti, mutta selvittelin kyllä tietoisuuteeni myös marxilaisen ajattelun.

    Nyt ajattelu on ollut valmis vuoden verrat, tällainen: Lyhyet riemun hetket ovat terveellisiä. Pitkäaikainen onnellisuuteen jääminen on epäterveellistä, sillä se on vieraantumista, josta tulee seurauksena hyvin laaja oireyhtymä, jolle kehitin nimen, vieraantumissairaudet. Se ei siis ole marxilaisuutta, mutta jos selvittelette nyt itse sitten, ettei tule väittelyä, marxilaisuuden, niin tulette huomaamaan, että Marx ja hänen seuraajansa ovat osuneet jyvään monen monet kerrat, joskin huti-laakejakin on tullut.

    Juha Korkee, ajattelija, mielenterveysaktivisti, aktivisti, Hyvinkää

    • Tätä vastausta muokkasi 3 vuotta sitten floapps.
    #4248
    sattua
    Jäsen

    Minua kiinnostaa muttei oikein sytytä..

    Vieraantuminen…enemmän psykologinen kuin polittiinen käsitteenäkin jo..?.

    Jyväskylässä yliopistolla varmaan kuulin sanan ekaa kertaa, kun olin jo itse vieraantumssa vakavasti…muista ja itsestäni…alkoholismi ja rikottavat ihmissuhteet..kuin tiluksesta tippuivat niskaani.

    Rikkoa ihmisten ja Jumalan säädöksiä sääryllisestä ja merkityksellisestä rakkauselämästä…jos ollut koskaan mahiksiakaan mihinää..

    Oudot tullevat oudommiksi…heillä oikeutensa.

    Yrittää roikkua jossain objektiivisessa..tieteenkehityksestä lienen pudonnut pudokas, mutta muuten vaan iloinen silti..ei näet haittaa eikä oo kiirusta..

    Vielä 10 pvää innohepia, piikkiä, joka ehkäisee trombeja..sairastaminen on kallista kunnallisessakin..sote tuskin muuttaa tilannetta, sote sotkee..

    #4249
    Petri KeckmanPetri Keckman
    Osallistuja

    Juhan ajattelu on niin korkealentroista, että minä siitä paljoa osaa sanoa. Minä olen kyllä surutta ja hyvällä omalla tunnolla onnellinen silloin kun olen.

    #4255

    Uteliaisuuttanne ehkä kiehtoo se, mitä ovat ne huti-laakit minun käsitykseni mukaan, marxilaisuudessa. Ne ovat esimerkiksi sellaisia, että siltä pohjalta on noussut ja rakentunut ajatusrakennelma, joka kuvaa porvarien tahtomiset, ja siltä pohjalta porvareita syytetään. Tällaista tahtomisten joukkoa ja ajattelua ei vaan porvareilla lainkaan ole, vaan asiat nousevat ja juurtuvat muilla tavoilla, joihin on syytä tutustua, niiden taloudessa olevia totuuksia myöten, makroanalyysi plus mikroanalyysi, plus ajattelun loppuun saakka eriytyminen. Siihen tarvitaan herkkyyttä, sillä jos asiat jäävät suuremmiksi klimpeiksi, pieleen meneminen myös varmasti tapahtuu.

    Kun muistaa käyttää kriittisyyttä, marxilaisuudesta löytyy ehkä helpoimmin runsaita tekstejä vieraantumisesta. Tämä vihjeenä niille, jotka haluavat päästä alkuun lukemalla.

    Juha Korkee, ajattelija, mielenterveysaktivisti, aktivisti, Hyvinkää

    #4256
    Petri KeckmanPetri Keckman
    Osallistuja

    Porvarit ovat nykyaikana todellisia yhteiskunnan hyväntekijöitä eikä mikään riistävä luokka. He perustavat yrityksiä, antavat työtä ja maksavat palkkaa työntekijöille joista kerätään verorahoja.

    #4257
    sattua
    Jäsen

    Soutuvenheellä Kiinaan..,, kukaan järkevä eurooppalainen puhu enää vakavissaan marxismista…ne pelit on pelattu jo kauan sitten..

    #4863

    Hyvää Joulua, tulevaisuutta, Loppiaista, Nuutti Joulua koko ikiääretö otuskunnalle, siis myös maapalloihmisille.

    Psykoterapian lohdutusta nykyelämään:

    Luonnonvoimat ovat riittävän suuret ja kaikkialle ulottuvat.

    Ihmisten Oikeudet ovat vajavaisia ja vääriä. Virhe, seuraukset, kostautuminen. Luonnonoikeus.

    Juha Korkee, ajattelija, mielenterveysaktivisti, aktivisti, terapia-asiakas edelleen, Hyvinkää

    #4865
    saduttaja
    Jäsen

    Sietämättömän kevyttä raskaasti!

    #11864

    Hyvää Nuutti Joulua. Se on tänään ja aina 13. tammikuuta. Mä olin 7-17 vuotiaana aina Nuuttipukkina joko Hämeenkyrön Laitilassa tai Tyrvään (nyk Sastamala) Rautaniemessä. Kummassakin paikassa meidän Nuuttipukkijoukko oli iso, yleensä 4-10 pukkia, laajasti ikävertaisia. Isän suku oli Laitilasta ja Rautaniemessä asui äidin isä. Mulla oli vaikeuksia vanhempien kanssa ja tämä hulluuskin siitä seurauksena. Sensijaan isovanhemmat oli hienoja ihmisiä, kansansivistyneitä ja viisaita. Heidän neuvonsa ovat olleet arvokkaita elämässä.

    Juha Korkee

    #11867
    tuikku
    Osallistuja

    Hyvää Nuutin päivää Juhallekin.
    Tänään vasta korjasin joulukuusen pois koristeineen. Jouluvalot saavat olla maaliskuuhun kunnes valo alkaa lisääntymään.
    Mikä nuutinpukin funktio oikein oli❓Lahjathan kuitenkin jaettiin kai silloinkin jouluaattona.
    Sen tiedän että Espanjassa lahjat jaetaan vasta Loppiaisena.

    On hyvä että sinulla Juha on ollut hyvät suhteet viisaisiin isovanhempiisi. Heidän perujaan on varmasti ajattelukykysi ja filosofisuutesi.
    Oma isäni oli poissaoleva ja äitini vakavasti häiriintynyt (vaikkei hän missään hoitosysteemissä ollutkaan vaan terrorisoi perhettään).
    En saanut minkäänlaisia eväitä elämään enkä itsenäiseen ajatteluun ja tarpeeni olivat syvästi tyydytystä vailla. Veljestäni kuitenkin kasvoi ajatteleva älykkö mutta hän olikin eri aikakauden lapsi, minua 14 vuotta vanhempi. Hänellä on ollut hyvä elämä ja oma perhe toisin kuin minulla.

    Siksi olen kiitollinen uskostani ja Jumalan avusta elämässäni. Jumalalta olen saanut viisautta ja ymmärrystä elämään.
    Kyllä isovanhemmilla voi olla suuri ja tärkeä vaikutus lapsen elämään.

    Minä muuten asun nykyään täällä Satamalassa. Rautavesi on tässä lähellä.

    #5072

    Ylläoleviin Tuikun kysymyksiin ja vähän muutenkin, kaikille:

    Aloitan Tyrvään Sastamalasta. Mulla on sinne monenlaista elämänkaarijuttua. Oon käynyt kahtena vuonna Sylvään koululla siellä antikvariaattisilla messuilla, ne on kesällä, mutta en tietenkään muista tapahtuman oikeaa virallista nimeä. Isot juhlat. Samoilla reissuilla oon poikennut kylän Kirjakaupassa, joka myy sekä uutta, että antikvaarista kirjallisuutta, sielläkin oikein hieno ja arvokas antikvaarinen kokoelma, kellaritiloissa. Ostin messuilta muun muassa todellisen arvokirjan, Eino Kaila; Persoonallisuus. Otava. Neljäs painos. Painettu paperikansiin pula-aikana 1952. — Kävi niin, että oli taas ollut messuille pelkät matka- ja ruokarahat, mutta vain 2 € kirjaostoja varten. Seisoin tiskillä neuvottelemassa myyjän kanssa Kailan hinnasta kahden euron kolikkoni kanssa, kun paikalle tuli rikas herra, joka huomasi tilanteen ja lahjoitti loput tarvittavat rahat, ja niin sain Kailan. Kiittelin sekä myyjää, että rikasta.

    Nuutti pukit tuovat Joulun juhlan lopun taloihin. Laulavat itse sepittämiään ralleja, jotka ovat vahvasti huomoristisia ja käsittelevät kyläläisiä. Puhuvat kaikenlaista soopaa, muunnellen vuoden varrella tapahtuneita asioita koomilliseen suuntaan. Juoruilevat. Ja jos Nuuttipukeille ei tarjota jotain, kuten hedelmiä ja makeisia, niin pukit ottavat kuusen ja vievät sen pihalle.

    Juha Korkee

    #5074

    Jatkoa ylläolevaan:

    Olin opiskeluvuosina kesätöissä Sastamalan sairaalassa mielisairaanhoitajan va virassa kuukauden noin vuonna 1981.

    Äidin lapsuuskodin perhe asui Tyrväällä ensin Soukossa Soukon perällä Mannio-nimisessä mäkituvassa, joka on nykyisin pikkusiskoni omistuksessa, paikan uusi nimi on Peuramäki. Sen jälkeen he muuttivat Sammaljoelle, olisko vajaan 10 kilometrin päähän. Äidin isän hauta on Sammaljoen pienellä maalaiskylän hautausmaalla. Oikein kaunis hautausmaa ja kyläkirkko. Vaari oli samanaikaisesti kolmen hirviseuran jahtivouti, koska hän oli innokas ja lahjakas erämies, liikkui paljon metsillä, ja tiesi hirvistä ja niiden olinpaikoista ja liikuskelusta kaiken. Hän opetti myös free lancerina Rautaniemen Kansakoulussa riistanhoitoa. Vaari oli kova huumorimies, ja lahjakas ihmisen omantunnon puhuttelija. Hänen luokseen tultiin kaukaakin tunnustamaan rikoksia omantunnontuskien ajamana ja hänen tehtäväkseen nämä asiakkaat jättivät asian viemisen nimismiehelle. Vaariin luotettiin oikeuden mielessä.

    Juha Korkee

    #5075

    Jatkoa ylläoleviin.

    Mun äidin isä oli armeijassa sanitääri eli lääkintämies, juuri tuo Rautaniemen vaari. Hän oli käynyt kansakoulua senverran, että lukutaidon ja laskennon alkeita, niinkuin siihen aikaan oli tapana. Oli itse oppinut puutarhan hoitaja ja yrttien ja rohtojen kasvattaja.

    Äidin äiti oli venäläinen, opiskellut Puolassa diakonissaksi ja kaksi viikkoa vaille kansakoulun opettajaksi. Opinnot keskeytyivät toisen maailmansodan ja Venäjän vallankumouksen takia, jolloin hän pakeni Suomeen. Hänen varhaislapsuutensa elämä sijoittui Salmin Karjalaan. Ei ollut karjalainen heimoaan, vaan venäläistataari-puolalainen.

    Isän vanhemmat olivat myös luku- ja laskennon alje taitojen kansakoulun käyneitä. Myös isän isä oli kova metsästäjä, riistanhoitaja ja metsästysseuran perustajajäsen. Isän suvussa on ollut sielunhoitajataitoisia niin pitkälle, kuin tiedetään. Tämä sielunhoito ei ole mitään uskontoon käännyttämistä, vaan se on ihmisen hellävaraista hienojakoista keskusteluhoitoa. Tähän on hyvä mainita, että psykologia oli nimeltään sielutiede vielä toisen maailmansodan jälkeen, ja että psykoanalyysin sielunhoito on myöskin uskonnoton.

    #5079
    saduttaja
    Jäsen

    Haa, ystäväni lähetti juuri hianoja kuvia taidemuseoreissultaan..oikein terapeuttisia modernin taiteen aarteita..ihan deliriumin puhdistavaa..

    Ei hyvät ja hienot sielunhoitajat halua ketään väkisin käännyttää, ei tosissaan..
    Jotain tyyliä pitää ihmisellä olla sentään..
    Mutta Luojan apu on aina tarjolla ekstrana..jos on hyvää tarjolla..

    #5080
    saduttaja
    Jäsen

    Se että toinen uskoo Jumalaan ja toinen ei se ei ole minun murhe..mutta omista arvoituksistani en luovu…jumalattoman mieliksi…

    Joku on sanonut, että psykologinen termistö on vain toisen lainen formulaatti..muuten samaa asiaa..

    Aina ei jaksaisi jankata..samaa..kun jo tiedetään..

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 48)
  • Alueelle ‘Arkisto’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.