Parenneltu versio: Yhteiskunta … .
Parenneltu versio: Yhteiskunta sairastaa, vitsauksin.
Vastustan leikkaukset + elvytys -menetelmää ja perustelen: En väitä, että noiden lisävitsaustaakkojen nostaminen ei tältä kansalta onnistuisi, jos taas kerran rutataan oikein rajusti paljon töitä kaikesta elämisestä raskaasti tinkien. Mutta kyselen vaan, että näinkö totta se Raamatun ajatus pitää olla, että työn ja taistelun kovuudella ja tuskalla. … . sinun pitää leipäsi tienata. Että ihminen on niin raskaasti sairas, ettei osaa elää helpommalla, älykkäämmin, mukavammin. Maapallo on rikas planeetta, jolle ihminen on kehittänyt lisääntyvän köyhyyden, saasteet esim, ja liikakansoitus, paheten. Miksi tämä kaikki. Mikä kirous tämä on. Ja emmekö tosiaan osaa hankkiutua ulos tällaisista kirouksista. Oikeisto. Keskusta. Vasemmisto. Sama iän-ikuisuus, kuin hullun leima, josta et pääse minkään Lakien mukaan koskaan eroon vaikka miten yrittäisit. Tietenkin tämän iki-kirouksen taustalla on eräs tietämäni ja tuntemanikin asia: Aleksander Stubbin opetus, että kaikki, mitkä tahansa uudistukset ja parennukset voidaan tehdä, kunhan yhteiskunnan järjestyshierarkia ei muutu. Tämä yhteiskunta tarvii juuri järjestyshierarkian muuttumisen oikein paljon, paljon, paljon. Ainakin. Muutakin, ehkä, ehkä paljonkin. … . Muodollisen johtomme paikoilla istutaan ilman osaamis-ansioitumista ja suhteilla, nykyisellään. Nykyinen yhteiskuntamme on mätä, kuin Neuvostoliitto, ennen sortumistaan, ja samalla tavalla mätä.
Nykyisestä Lainsäädännöstä ja Oikeuskäytännöstä on poistettu poliitikkojen poliittisen vastuun kantaminen, jota poliittisen vastuun kantamis-korttia samalla vielä täyttä päätä käytetään poliittisen järjestelmän legitimoimiseen. Puoluetuki, piilopuoluetuki, syytesuojan hankkiminen puoluetta tunnustamalla, sopeutumiseläkkeet ja -rahat ja suhde-hillotolpat. Ainakin nämä syövät poliittisen vastuun kantamisen nollille, jopa miinuksille. Ehkä muitakin vielä tällaisia asioita on, joka kuka tuntee systemiä täsmä-yksityiskohtaisemmin. Mun mielestä puhdaskin poliittisen vastuun kantamisen teoria opettaa rikoksen hyväksymistä kristinuskon tapaan ristinuhrin kaltaisen perustelun avulla, ja on väärin, koska yksityis- ja rikosoikeudelliset seuraamukset olisivat oikea vaihtoehto. Juha Korkee.